Dag 4 Noord-Frankrijk d'Alsace - Reisverslag uit Sochaux, Frankrijk van Sebastian en Christa Jurkiewicz - WaarBenJij.nu Dag 4 Noord-Frankrijk d'Alsace - Reisverslag uit Sochaux, Frankrijk van Sebastian en Christa Jurkiewicz - WaarBenJij.nu

Dag 4 Noord-Frankrijk d'Alsace

Door: Sebastian en Christa

Blijf op de hoogte en volg Sebastian en Christa

16 Juni 2015 | Frankrijk, Sochaux

De dag begon veelste vroeg, 7 uur de wekker, achteraf hadden we nog een uurtje langer kunnen blijven liggen. Maar dat mocht de pret niet drukken.
We zijn de snelste route naar Sochaux gereden, hier is het " Musée de l'Aventure Peugeot". Dus we zijn even vreemd gegaan qua merk. Toch leuk om de snellste taxi uit Marseille te zien (van de Franse film "Taxi") en dat oude spul is altijd erg mooi om te zien. Maar Peugeot heeft meer gemaakt dan auto's. Onderandere motors, fietsen, koffiemolens, gereedschap, wasmachines, keukenapratuur, peper en zout molens en nog veel meer.
Het was leuk om even te zien. Na het museum hebben we even Jabon, fromage en stokbrood gescoord om te picknicken onderweg. Let wel 3 heerlijke verse warme stokbroden voor €1,17. Heerlijk.
We gingen binnendoor terug richting hotel, we begonnen met ballon d'Alsace, schitterende berg weg over een 1247 mtr hoge berg. De volgende weg was "route Joffre" deze berg weg is aangelegd door het leger in WO 1 als verbindingsweg tussen het dal van Doller en dat van de Thur. In WO 2 was het de route van het Franse leger voor een aanval op Thann vanuit het Noorden.
We vervolgde de weg naar de "Grand Ballon" deze is zoals de naam doet vermoeden, hoger dan de vorige Ballon, namelijk 1325 mtr hoog. Al met al weer heerlijke berg weggetjes gereden, de Beta doet het uitstekend. De weergoden laten ons wel wat in de steek, tot 14.00 was het droog maar bewolkt en rond de 19 graden, na die tijd toch wat regen en mist boven op de bergen, gelukkig was het rond 16.00 wel weer droog. Het weer voor morgen schijnt goed te zijn, we wachten het af, het zou lekker zijn om open te rijden.
Uiteraard hebben we weer heerlijk gegeten, salade met spekjes en een gepocheerd ei, eendebout met pepersaus, het vervelende kaasplankje wat we elke avond krijgen en parfait na. Het is echt een hele goeie keuken.
Het programma voor morgen luid " veel bochtjes draaien met spirituele versterking op het keerpunt en geestrijk vocht op de terugweg"
We gaan het beleven.

• 17 Juni 2015 - 19:05

Marysia :

Jejtje, ben bijna jarlous, op die stokbrood dan ;-)
    Ik wist ook niet dat Peugeot zoveel andere apparaten had geproduceerd. Leuk die rode koffiemolens...
    Hier in NH is nu ook bevolkt en gaat naar mijn gevoel een spatje regen vallen, dat was gisterenochtend ook zo.
    Heel fijn dat jullie Lancia Beta Cuope met open dak zich zo goed gedraagt op zulke hoge ritten, het is toch al een "senior" als ik het zo mag noemen?

Liefs, Marysia

mille miglia reis dag 2

16 September 2016

Mille miglia reis dag 1
Sebastian en Christa

Wij zijn een stel sinds 25 september 1992, getrouwd sinds 25 september 2000. We zijn bewust kindervrij, maar we zijn gek op onze 3 katten. We genieten van het leven en we gaan graag Tour tochtjes maken met onze oude Lancia beta spider. We zijn ook actief lid van de lanciaclub Nederland en daar maken we ook regelmatig een Tour tochtjes mee.

Actief sinds 25 Mei 2015